WARZYWA CZ. II

Konserwy jarzynowe podczas przyrządzania wiele tracą ze swych wartości. Niemniej lepsze są jarzyny w konserwach niż żadne. Niezdrowe są wszelkie jarzyny czy owoce w occie. Ocet zatruwa wszystko i utrudnia trawienie. Grzybki, korniszonki, dynia, śliwki w occie – są wprost zabronione dla starszych ludzi. Warzywa kiszone są tak samo wartościowe jak świeże, np. kiszona kapusta, kiszona fasolka szparagowa, kwas buraczany.

Ziemniaki zawierają 2,5% białka, 1,5% soli mineralnych i 2Q% skrobi – resztę stanowi woda. Ich białko należy do najwyższych jakościowo białek roślinnych. Ilość związków mineralnych jest stosunkowo bardzo duża np. ziemniaki mają samego tylko żelaza o 2 !2 więcej niż tak bogate źródło jak rodzynki, Prócz żelaza ziemniaki zawierają nieduże ilości sodu, potasu i wapnia. Są to wszystko pierwiastki lub związki-powodujące zasadowy odczyn środowiska, a więc korzystny dla organizmu. Dzięki dużej zawartości skrobi ziemniaki są doskonałym źródłem energii, ale nie należy zjadać ich znowu w nadmiarze. Przypominamy: każdy nadmiar szkodzi! A wśród soli mineralnych, w które ziemniak obfituje, są i związki siarki. Ta właśnie siarka może wywoływać wzdęcia, a także biegunki u osób wrażliwych na związki siarkowe.

Co można zalecić w zakresie przyrządzania kartofelków? Najlepiej piec ziemniaki w mundurkach jeśli koniecznie gotować, to tylko w łupinach, na parze, lub w tak niewielkiej ilości wody, aby nie było co odlewać. Nigdy nie moczyć w wodzie, wody nie solić, nie przysmażać i nie odgrzewać. Już lepiej zjeść w sałatce na zimno niż smażone w plasterkach. Kto musi solić do smaku, niechże soli w trakcie jedzenia po ugotowaniu.

Bezsporne, chociaż nieprzyjemne jest dla nas stwierdzenie, że kto chce być zdrowy, długo młody i długo twórczy, ten musi się wyrzec wielu rzeczy, które lubimy i bez których wydajeN nam się, że nie potrafilibyśmy żyć.

Zwłaszcza ludzie starsi powinni pamiętać, że wszelkie ostre przyprawy, jak pieprze, octy, tzw. „korzenie” nie mają żadnych właściwości odżywczych. Mają natomiast właściwości drażniące, łatwo doprowadzają do stanów zapalnych błonę śluzową żołądka. Tylko niektóre nasze ziołowe przyprawy, jak np. majeranek, melissa, czosnek, kminek, czarnuszka nie są szkodliwe. Godne zalecenia są przyprawy zielone, jak szczypiorek, koperek, nać pietruszki. Pietruszka zawiera ok. 200 mg wit. C w 100 g liści, a więc prawie 3 razy tyle co cytryna, poza tym zawiera 8230 j.m. (jednostek międzynarodowych) witaminy A, czyli 8 razy więcej niż pomidory, a około 100 razy więcej niż winogrona, jabłka i niektóre inne owoce.

Leave a Reply