SPIJ, KOCHANIE!

Jedną z metod ochrony systemu nerwowego jest po prostu sen. Zresztą jest on odpoczynkiem dla całego organizmu, ale głównie dla systemu nerwowego. Można przeżyć dwa tygodnie i dłużej bez jedzenia, ale nie można wytrzymać kilku dni i nocy (3-4) bez spania. Wielu lekarzy twierdzi, że zdrowy sen – to jedna z największych tajemnic długiej młodości. Bez dostatecznej ilości snu nie można mieć jasnego umysłu żaden środek podniecający (kawa!) nie zastąpi zdrowego snu. Bez niego trudno marzyć o wypoczętej twarzy, o błyszczących oczach i przejrzystej cerze. Odpoczynku i snu nie zastąpi też żaden środek kosmetyczny.

Przeciętnie człowiek powinien spać około 8 godzin, dłużej zimą, krócej latem. Regularność w zasypianiu o tej samej porze jest równie cenna jak regularność w spożywaniu posiłków o tych samych porach. I ta regularność jest może ważniejsza nawet od ilości godzin snu. Bo tę sprawę należy traktować raczej indywidualnie. Niektórzy, im są starsi, tym mniej potrzebują snu (naturalnie do pewnych granic), inni znowu z wiekiem ucinają drzemki na poczekaniu lub też – zawsze o tej samej porze.

Istnieje pogląd, że mózg, który wciąż pracuje, wciąż myśli, nie wymaga wiele snu. Na potwierdzenie tego wymienia się wielu intelektualistów, a także ludzi genialnych, którzy sypiali po kilka zaledwie godzin na dobę. Np. Einstein, Pasteur, wielki filozof Emanuel Kant i wielu innych sypiali po 5-6 godzin na dobę. Mózg prymitywny, nie pracujący, „bezmyślny” korzysta z każdej okazji, aby zapadać w sen, bo niby cóż innego ma do roboty?

Pierwsze zdjęcie dwudziestoletniej Zoiii Oidyńskiej pochodzi z 1904 r, (gdy Solski miał już 49 lat). Drugie z 1924 r. trzecie z T950 r. a czwarte z 1961 r. Każde pojawienie się na scenie tej artystki, grającej obecnie stale w teatrze szczecińskim, jest witane radoś :ią i oklaskami. Wiecznie młoda, pełna tem- peramentu, radości życia, wspomnień i… planów na przyszłość

Leave a Reply