Relax, czyli odprężenie, absolutny odpoczynek

Nie trzaskajmy drzwiami, nie tupmy, nie biegajmy po schodach jak stado słoni, nie wołajmy na dzieci i przyjaciół z ulicy lub podwórka… Słowem liczmy się z innymi, bądźmy kulturalniej si. Chcecie, aby inni byli grzeczni, uprzejmi i nie nerwowi, zachowujcie się cicho i kulturalnie. Nie chcecie sami być nerwowi i szybko się starzeć – nie hałasujcie.

Relax, czyli odprężenie, absolutny odpoczynek – to dziś bardzo modne słowo. Zwróćcie uwagę na siebie lub na otoczenie – a przekonacie się, jak ludzie potrafią przez kilka godzin trzymać w stałym napięciu mięśnie, najczęściej nie zdając sobie z tego sprawy. Np. ktoś bez przerwy rusza palcami nóg, a czasem rąk nieraz stuka butem w podłogę przez cały czas, gdy siedzi. A jakże często mają ludzie napięte mięśnie twarzy – i jak to postarza! Te chroniczne stany napięcia mięśniowego ustępują dopiero we śnie.

Trzeba się nauczyć tego wyzbywać, zdobyć się na wysiłek i przestrzegać zasady: po napięciu – odprężenie i odpoczynek. Powinno się odpoczywać w możliwie najlepszych do tego warunkach. A więc położyć się wygodnie, na świeżym powietrzu, rozluźnić mięśnie i myśleć o rzeczach spokojnych, miłych, albo też – jeśli ktoś umie – nie myśleć o niczym. Dobrze jest zamknąć oczy lub położyć na powieki kompresy z herbaty. Taki odpoczynek ij-minutowy jest więcej wart niż leżenie z napiętymi mięśniami przez dłuższy czas. W niektórych instytucjach ij-minutowe odpoczynki po kilku godzinach pracy są już wprowadzane. Tymczasem im człowiek starszy, tym bardziej powinien hołdować zasadzie: napięcie, odprężenie, odpoczynek. A więc po każdym wysiłku fizycznym czy umysłowym powinien robić maleńkie przerwy na odprężenie. Może to być minuta lub dwie, lub nawet kilkanaście sekund, ale właśnie re- laxu, właśnie całkowitego odpoczynku. Wielu ludziom wystarczy parę sekund odprężenia bez zmiany pozycji podczas pracy chodzi jednak zawsze o to, by nie tkwić w napięciu, ale przeskakiwać z niego w odprężenie.

Leave a Reply