Otyli żyją krócej! Ileż to razy trzeba ludziom powtarzać?

W 1957 r. obradował w Paryżu Międzynarodowy Kongres Wyżywienia. Brało w tym kongresie udział 800 uczonych z 35 państw. Specjalne zainteresowanie wywołał referat dwóch profesorów włoskich z uniwersytetu w Modenie, dra Coppo i dra Vecciego, którzy pracowali nad zagadnieniem odżywiania się ludzi, chcących dożyć stu lat. We wnioskach uczeni stwierdzili, że długowieczność zależy w bardzo dużym stopniu od racjonalnego żywienia. A oto ich rady:

– 1. Unikać przejadania się, które prowadzi do otyłości. Otyłość jest największą przeszkodą długowieczności.

– 2. Wystrzegać się nadmiernego spożywania cukru. Konsumpcja słodyczy nie powinna przekroczyć 30%) ogólnej racji kalorycznej. Najzdrowszy dla osób starszych jest cukier zawarty w owocach.

– 3. Nie ma powodu zalecania wszystkim starzejącym się spożywania dodatkowo witamin, z wyjątkiem osób chorujących z powodu awitaminozy,

– 4. Główne niebezpieczeństwo polega na nadużywaniu tłuszczów. Doświadczenia przeprowadzone na zwierzętach wykazały, że długowieczność maleje w miarę wzrostu spożycia tłuszczów. Wprowadzenie do żołądka zbyt dużych ilości tłuszczu powoduje poważne zaburzenia w przemianie materii, tym niebezpieczniejsze, że absorbowanie ich trwa u ludzi starszych bardzo długo. Liczne wypad- ki zawału serca x nadciśnienia zaobserwowano u ludzi spożywających dużo tłuszczu.

– 5. Zapotrzebowanie organizmu na białko (mięso, nabiał) powinno być całkowicie zaspokojone. Zbyt szybkiemu starzeniu podlega zarówno człowiek spożywający zbyt wiele, jak i zbyt mało białka.

– 6. Nie ma potrzeby ograniczać spożycia wody i soli u ludzi starszych, czujących się dobrze. Przesadne ograniczanie spożycia wody i soli może mieć fatalne skutki.

Gerontología nie może do dziś odpowiedzieć, kiedy zaczyna się starość nie zna „testu” pozwalającego określić początek starzenia się naszego organizmu, możemy jednak już radzić: w odżywianiu się tkwi na pewno część tajemnicy.

Leave a Reply