Osoby, które znają męki bezsenności

Faktem jest, że normalny, myślący człowiek z wiekiem potrzebuje mniej snu dopiero „zdziecinniała” starość wraca nieraz do lat właśnie dziecięcych, gdy sen, oprócz posiłków, był całym programem życia.

Naturalnie, że i w sprawie ilości godzin snu istnieje wiele różnic indywidualnych, wiele „odstępstw od reguły”. Może najlepszą zasadą jest ta, która głosi, że człowiek powinien spać tyle czasu, ile jego organizm właśnie potrzebuje, a więc – by budził się sam, rześki i wypoczęty.

Osoby, które znają męki bezsenności, wiedzą, jak fatalnie brak snu wpływa na ich samopoczucie, stan nerwowy, siły fizyczne i psychiczne. Bezsenność trzeba leczyć, choć nieraz znalezienie przyczyny i usunięcie jej jest bardzo trudne. Ale zdarza się, że proste, domowe środki już znakomicie pomagają.

Gdy przyczyną bezsenności jest zachwianie równowagi nerwowej spowodowanej” np. niedostateczną ilością cukru we krwi, wówczas wystarczy na 10-15 minut przed pójściem do łóżka – zjeść 2-3 kostki cukru, lub łyżeczkę miodu z wodą czy mlekiem.

Na odprężenie nerwowe dobrze też działa letnia kąpiel (55-38° C) lub łagodny prysznic (30-35° C) specjalnie puszczony na plecy, na kręgosłup. Czasem kilka masaży pleców wzdłuż kręgosłupa działa cuda. Dobry skutek daje też spacer przed snem na świeżym powietrzu, lub choćby głębokie wdechy i wydechy przy otwartym oknie. Nasz organizm, szczególnie w późniejszym wieku, wymaga „przewietrzania”. Gdy pracujemy lub tylko przebywamy długie godziny w nieprzewietrzonym i może zadymionym pokoju – następuje niedotlenienie organizmu. Potrzebujemy snu, a nie możemy zasnąć. Gimnastyka połączona z głębokim oddychaniem przy otwartym oknie ułatwi wprowadzenie tlenu do płuc, a stąd krew rozprowadzi tlen do każdej komórki naszego ciała. Naturalnie ćwiczenia gimnastyczne muszą być odpowiednio dobrane. (Są ćwiczenia,. których nie wolno wykonywać przed snem, choćby np. te, które bardzo forsownie wprowadzają krew do mózgu np. klęczenie z głową na piętach.) –

Leave a Reply