ODŻYWIANIE – SPRAWĄ ZASADNICZĄ CZ. III

Rozporządzamy 60 lub więcej rodzajami jadalnych owoców i jarzyn, mlekiem i jego przetworami oraz długą listą innych produktów żywnościowych zasadotwórczych. Wybór jest dostatecznie duży. Zdawałoby się, że można łatwo utrzymać równowagę zasadowo-kwasową. Tymczasem to tylko na papierze wydaje się takie proste. Okazuje się bowiem, że aż około 98% pożywienia cywilizowanego człowieka składa się z potraw i produktów zakwaszających, a więc w praktyce – tylko 2°/o naszego menu jest zasadowe. Ażeby tego zakwaszania uniknąć, trzeba by zjadać wg opinii wielu żywieniowców około 80% pożywienia zasadowego, a tylko 20% – kwasotwórczego. Bo, niestety, organizm nasz magazynuje z łatwością reszty kwasowe w tkankach, komórkach, w płynach organicznych.

A więc zasadnicza zmiana w naszym odżywianiu się jest nie tylko niezmiernie ważna, jest fundamentalnym problemem dopiero na tej zmianie możemy budować nasze trwałe zdrowie, odporność i długowieczność.

Tylko /5 część naszego pożywienia mogą stanowić takie produkty i potrawy, jak mięso, jaja, ryby, drób, chleb, wszelkie potrawy mączne, tłuszcze, wszelkie słodycze wraz z cukrem i przetworami takimi jak dżemy, marmolady, konfitury, słodkie desery, jak galaretki, lody, czekolady, a ponadto takie płyny, jak kawa, herbata, kakao i napoje alkoholowe. A jeśli weźmiemy pod uwagę, że jadane przez nas wypieki (łącznie z pieczywem) oraz potrawy mączne (np. makarony, kluski, ciasta) sporządza się z białej mąki, tak dokładnie odsianej, że już nie zostało z niej nic oprócz czystej skrobi, to okaże się, że tę 1/s część trzeba by jeszcze bardziej zmniejszyć.

A któż z nas – uderzmy się w piersi – traktuje warzywa, owoce i mleko jako pożywienie podstawowe? Miliony ludzi obywają się w ogóle bez tych produktów. A nawet ci, którzy je jadają – robią co mogą, aby obniżyć ich wartość odżywczą.

Leave a Reply