ODŻYWIANIE – SPRAWĄ ZASADNICZĄ CZ. II

Do produktów kwasotwórczych należą: wszelkie potrawy mięsne (łącznie z rybami i dziczyzną), sery, orzechy tłuste oprócz migdałów, orzechy ziemne, groch, soczewica wszystkie pochodne ziarna, a szczególnie: biała mąka i to, co pochodzi z wysokiego przemiału zbóż, oraz polerowany ryż cukier, herbata, kawa, kakao wszystkie tłuszcze i oleje (masło wytwarza kwasy, gdy się je spożywa w nadmiernych ilościach, w niewielkich działa obojętnie). Wymienione powyżej produkty kwaso- twórcze powinny stanowić zaledwie około Vs pożywienia dziennego.

Do produktów zasadotwórczych, które mają stanowić 4/s dziennego odżywiania, należą: owoce (słodkie czy kwaśne, świeże czy suszone), warzywa (świeże czy suszone, liściaste są bardziej zasadowe niż korzeniowe), migdały, mleko (w każdej formie).

Poszczególne produkty różnią się bardzo znacznie pod względem zawartości składników kwaso- lub zasadotwórczych. W dietetyce powinno się zwracać więcej uwagi na to, czy diety nie są zbyt jednostronne pod względem składników kwaso- lub zasadotwórczych. Wielu żywieniowców przywiązuje ogromną wagę do tych spraw. I choć ostatnie badania wykazują, że organizm nasz potrafi regulować stan krwi (jest ona zawsze lekko alkaliczna), niemniej kosztem utrzymania tej właśnie stałej regulacji mogą się zmniejszać w organizmie rezerwy alkaliczne i tym bardziej wywoływać nadkwasotę. Raczej lepiej jest spożywać nadmiar produktów zasadowych (alkalozę spotyka się u ludzi tylko po przejściu jakiejś ciężkiej choroby) niż narażać organizm na zakwaszenie.

Leave a Reply