GEWNASTIKA, SPORT, TANIEC

Jak to? – te trzy rzeczy dla starszych ludzi? Niech sobie posiedzą w fotelu, a – na miłość boską – nie puszczają się w tany lub w zabawę piłką! Hm, cóż! Takie właśnie były dawne za- _ patrywania na starość. Dziś jednak jest odwrotnie. Dziś mówi się nawet o tym, że sport jest bardziej potrzebny ludziom starym niż młodym. 15 minut ćwiczeń gimnastycznych rano i wieczorem bardziej przedłuża życie niż wszelkie eliksiry młodości, byleby je wykonywać codziennie, systematycznie, stale.

Gimnastyka po czterdziestce utrzymuje harmonijną budowę całego ciała. Zaniedbanie ćwiczeń, nawet przez ludzi o normalnej tuszy prowadzi do tego, że panowie nabierają brzuszka, a panie bioder, piersi lub ramion, lub wszystkiego po trochu.

Pracownicy umysłowi, wszyscy emeryci prowadzący bardziej siedzący tryb życia, powinni koniecznie uprawiać gimnastykę. Tu chodzi nie tylko o piękną postawę, o młodzieńczą figurę, lekkość i zgrabność ruchów i inne walory estetyczne. Trzeba pamiętać, że gimnastyka pobudza cały system krążenia, wyrabia i wzmacnia mięśnie, prowadzona przy otwartym oknie lub na świeżym powietrzu czy w zimie w dobrze przewietrzonym pokoju ma dodatni wpływ na płuca i drogi oddechowe, doskonale pomaga w trawieniu i regulacji żołądka, działa odżywczo i odświeżająco na komórki mózgowe, a więc nie dopuszcza do starczego osłabienia funkcji intelektualnych. Naturalnie że ćwiczenia gimnastyczne trzeba dostosować do wieku, a przede wszystkim do aktualnego stanu fizycznego.

Nie wolno się forsować. Dobry lekarz geriatra poradzi, jakie ćwiczenia są potrzebne, a jakich trzeba unikać. Gimnastyka przy otwartym oknie, najlepiej bez ubrania, lub tylko w nie krępującej luźnej bieliźnie jest ćwiczeniem mięśni i dobrze wpływa na skórę. Latem trzeba wystawiać ciało na działanie powietrza, na działanie promieni słonecznych (ostrożnie!) przez cały rok uprawiać gimnastykę codziennie, a ponadto – spacery.

Długie marsze w nie przegrzewającej odzieży są – jak i gimnastyka – ćwiczeniem dla wszystkich mięśni, które podczas marszu muszą poddawać się lekkiej, równomiernej pracy. Marsz na świeżym . powietrzu wzmacnia też i odświeża płuca i drogi oddechowe. Jest „zastrzykiem” tlenu dla krwi i organizmu, wspaniale wpływa na układ krążenia. Zdrowy człowiek powinien uprawiać spacery niezależnie od wieku w każdą pogodę. „Nie ma złej pogody, bywa tylko nieodpowiednie ubranie”, – mówi szwedzkie przysłowie.

Leave a Reply