Cytryny

Za to żołądek „nie lubi” gruszek trawi je z trudem. Toteż gruszek nie należy jadać przed spaniem. Inne walory mają śliwki wewnętrzna strona skórki zawiera olejek eteryczny, v który usuwa różne szkodliwe substancje w żołądku i jelitach, gojąc w ten sposób miejscowe zapalenia oraz tzw. katary przewodu pokarmowego. Słodki miąższ pomaga przy tworzeniu się krwi, a kwasy wpływają oczyszczające na krew. Śliwki zawierają też sporo fosforu, działającego uspokajająco na nerwy. Osobom chorym nerwowo, neurastenikom i astenikom, a także ludziom łatwo się irytującym poleca się jadanie śliwek.

Cytryny, jak wiadomo, odznaczają się bogactwem wit. C i wit. P (cytryn). Działanie wit C’ jest dużo lepsze w organizmie, jeśli jej właśnie towarzyszy wit. P. Człowiekowi potrzeba dziennie od 50-100 mg wit C.

Cytryny mają w 100 g miąższu i soku 70 mg wit. C. A jednak o wiele bogatsze w witaminy są nasze owoce dzikiej róży . Zwykła róża polna (Rosa canina) o podłużnych owocach zawiera w 100 g świeżych owoców ok. 500 mg wit. C, a w 100 g suszu ok. 1000 mg wit. C. Róża zwana pomarańczową lub konfiturową (Rosa rugosa) o dużych, okrągłych spłaszczonych owocach, jak maleńkie jabłuszka, zawiera w 100 g świeżych owoców 800 mg wit. C, a w 100 g suszu ok. 2000 mg wit. C. Róża girlandowa (Rosa cinnamomea) ma w 100 g świeżych owoców 2400 mg, a w 100 g suszu od 6000-7000 mg wit. C. Róże zawierają również wit. P. Ich owoce mogą z powodzeniem zastąpić cytryny.

Leave a Reply